Handheld på jordens topp

14 juni 2012

Handhelds ultrastryktåliga dator Algiz XRW klarade nyligen världens kanske svåraste uthållighets- och prestandatest med glans; Den svenska datorn var utvald för att hantera databehandling och kommunikation under den franska vetenskapsexpeditionen North Pole 2012. Expeditionen, som nådde Nordpolen i april, tillbringade tre veckor i tält på jordens topp i extremt svåra förhållanden medan de samlade in vetenskapliga data.

Expeditionen, som leddes av de franska äventyrarna och vetenskapsmännen Alan Le Tressoler och Julien Cabon, började med två veckor i Svalbard, Norge, och nådde därefter Nordpolen i april. Under hela den fem veckor långa expeditionen användes Handhelds kompakta och ultrastryktåliga notebook Algiz XRW för all databehandling samt kommunikation. Den extremt prövande expeditionen testade inte bara den mänskliga uthålligheten utan även utrustningens kvalitet och hållbarhet.

• Algiz XRW var en av de viktigaste delarna av vår utrustning, och den överträffade alla våra förväntningar. Denna ultrastryktåliga dator har verkligen varit fantastisk och gjort sitt jobb helt felfritt även under de mest extrema förhållanden, säger Alan Le Tressoler, projektledare för North Pole 2012 Expedition.

Expeditionen slog läger vid Nordpolen i tre veckor och samlade in en mängd data om väder, drivis, och plankton. Samtidigt genomfördes även ett utbildningsprogram genom vilket franska skolbarn följde expeditionen på distans.

Algiz XRW gav vetenskapsmän en internationell publik

Genom att ansluta Algiz XRW till en satellittelefon, kunde forskarna dagligen överföra vetenskapliga data, text och bilder för internationell spridning. Trots att de arbetade i dagsljus dygnet runt, kunde expeditionen se sitt material på datorskärmen utan problem. Algiz XRW användes även för att lagra alla de data som samlades in under expeditionen.

• Jag hade aldrig trott att en dator kunde fungera så väl i dessa tuffa förhållanden. Skärmen på Algiz XRW är perfekt, även i direkt solljus. Pekskärmen gjorde sitt jobb oklanderligt, vilket är mycket viktigt och uppskattat när man har tre lager handskar på sig! Ingenting gick sönder eller fungerade dåligt, säger Alan Le Tressoler.

En nyckel till framgång var den prestanda och långa livslängd som batterierna i Algiz XRW har. Vetenskapsmännen lagrade batterier för all sin utrustning i sina sovsäckar för att hålla dem varma under natten, men Le Tressoler säger att kylan fick de flesta andra batterier att ge upp.

• Så snart du använder batterier i extrem kyla, så har du bara har några minuter på dig att använda dem innan de lägger av - utom för Algiz XRW. Jag kunde knappt tro mina ögon, dessa batterier varar för evigt! Det var otroligt, säger Le Tressoler.

Detta är Algiz XRW

Handhelds Algiz XRW är en fullt ut stryktålig notebook som är IP65-klassad, vilket betyder att den är damm- och vattentät. Den klarar militära tester av typen MIL-STD-810G, vilket inkluderar falltest från 1,2 meters höjd, och den kan även hantera extrema temperaturer ned till -20°C (i bruk) och -40°C (förvaring).

Algiz XRW har en 10,1-tums pekskärm med MaxView-teknik, vilket medför full klarhet och skärpa i alla utomhusmiljöer, även i direkt solljus.

Datorns trådlösa kommunikationsmöjligheter inkluderar Bluetooth, WLAN, GPS och ett 3G-modem för höghastighetsöverföring av data över GSM/UMTS/EVDO. Med Gobi 2000-teknologi är det möjligt att arbeta på valfri trådlös frekvens var som helst i världen. Ett 57,7 Wh batteri gör att datorn fungerar i åtta timmar på en enda uppladdning. Algiz XRW är en av de lättaste och mest kompakta bärbara datorerna på marknaden med en vikt på bara 1,5 kilo.

Algiz XRW är, liksom Handhelds övriga sortiment av stryktåliga mobila datorer, särskilt utvecklad för användning i tuffa miljöer inom branscher så som geomatik, logistik, skogsbruk, kollektivtrafik, bygg, gruvteknik, fältarbete, vatten & energi, underhåll, militär verksamhet, räddningstjänst och säkerhet.

Pressbilder för denna nyhet återfinns här.

Bra länkar
Handheld Group
Om Algiz XRW
Bilder på Algiz XRW